Dag 12

3 januari 2014 - Sint-Petersburg, Rusland

Temperatuur: -2 graden

Weer: Beetje wind, heel klein beetje sneeuw

Stemming: Eindelijk niet moe!

Om 11:45 werd ik wakker gemaakt door Franja, omdat we vandaag naar het museum over Russische kunst zouden gaan. Ronald zou vrienden gaan bezoeken en Sonja bleef thuis omdat ze voor een Frans proefwerk moest leren. Na het ontbijt trokken we de tent aan en gingen we met die rotbus naar het museum. Gelukkig was er nauwelijks file en konden we na 15 minuten weer uitstappen. Het museum voor Russische kunst stond toevallig ook naast het museum voor Russische Volkenkunde. Hetzelfde mooie plein dus. Er stond een heel lange rij, dus het was eerst een kwartier bibberen voordat we naar binnen konden. Ik hoopte dat het het waard was om zo te wachten. Nadat we eindelijk naar binnen konden en onze spullen na lang zoeken bij de garderobe (het is daar echt een labyrint) onze jassen kwijt konden gingen we de stukken bekijken. Er zaten echt heel mooie schilderijen tussen. Het museum liep vanaf de 11e eeuw met vooral schilderijen van Christelijke invloed tot het einde van de 20e eeuw met de moderne kunst. Ik vond vooral de schilderijen uit de 16e tot de 18e eeuw mooi omdat vooral daar precies werd geschilderd en details werden gebruikt. Er zat bij de moderne kunst ook werk van Kandinsky en Malevich tussen. Er waren ook veel impressionistische schilderijen van de Russische Avant-Garde. Ik vond het echt super! Wat wel bizar was, is dat er een schilderij was met een meisje die op me leek. Franja wees me er op. In de eerste instantie vond ik van niet, maar toen er een foto gemaakt was zag ik het zelf ook we een beetje. Het grote verschil was dat zij blond haar had en ik rood haar, maar als mijn haar zijn originele kleur had gehad zouden we wel heel veel op elkaar lijken. Om 17:15 hadden we alles wel gezien en gingen we terug naar het labyrint met de garderobe, die we na lang zoeken eindelijk tegenkwamen. We gingen weer met de bus naar huis. Thuis hebben we wat gegeten en hebben we verder niet zoveel gedaan. Was een leuke dag vandaag met veel interessante kunst.

1. Daniel:
    3 januari 2014
    Heb je nog meer foto's gemaakt?
  2. Angelique *schrijver*:
    3 januari 2014
    pap, kijk maar bij mijn album! er is een hele nieuwe update!
  3. Wim van Vlaardingen:
    3 januari 2014
    Ik zie wel enige gelijkenis tussen jou en "het meisje", maar met haar wat hogere jukbeenderen is zij toch wel echt een Russische. Het is overigens een hele mooie foto.
    Toedeloe, Opa
  4. Fransje:
    4 januari 2014
    Ja, ik zie die gelijkenis ook wel. Herkennen we je nog wel als je weer in Nederland bent? Volgens mij ben je een echte museumtijger geworden! Uit je verhaal blijkt duidelijk dat je veel meer van schilderkunst weet dan ik op jouw leeftijd.
    Groetjes en geniet nog even van je laatste dagen! Fransje