Dag 9

31 december 2013 - Sint-Petersburg, Rusland

Weer: Droog

Temperatuur: -1 - 0 graden

Stemming: NIEUWJAARRRRRR :D

Allereerst wil ik even aandacht geven aan de 2 aanslagen die in Volgograd afgelopen zondag hebben plaatsgevonden. Er zijn tot mijn spijt 34 mensen overleden en meer dan 70 zijn er gewond geraakt. Een aanslag vond plaats op een station en de andere in een trolleybus. Putin geeft aan dat er vermoed wordt dat de aanslagen door een extremistische Moslimorganisatie zijn uitgevoerd, welke organisatie dat dan moet zijn heeft hij er niet bij gezegd. In zijn nieuwjaarstoespraak heb ik begrepen dat hij zei dat de strijd tegen terrorisme nooit ophoudt. Het hele land is in ieder geval in de rouw en daarom is het staatsvuurwerk in de grote steden afgelast. Zo ook hier in Sint Petersburg dus. Men hoeft zich geen zorgen te maken om ons, want Volgograd ligt meer dan 1500 kilometer hier vandaan en wij liggen ongeveer naast Finland en die doen voorlopig toch niet zo heel veel.

We waren weer lekker vroeg opgestaan zoals gewoonlijk: 14:15. We hebben overdag echt geen ene flikker uitgevoerd. Alleen maar oliebollen met Ronald gemaakt en ze gegeten. Ik at er 8 op.. Helaas is onze serie 'Under the Dome' afgelopen en omdat we last hebben van zware afkickverschijnselen gingen we ook een diepgaand onderzoek over de stelling 'Bestaan zeemeerminnen echt?' uitvoeren en kwamen na 2 documentaires en een tiental artikelen tot de conclusie dat we denken dat ze best wel kunnen bestaan. En opeens was het 23:00 en gingen we ons voorbereiden op 00:00. Sonja maakte me op en mijn vader wou skypen. Hij snapte eerst helemaal niet hoe het werkte en kon de knop voor 'camera aan' niet vinden en riep ongeveer een kwartier lang de hele flat bij elkaar met de zin 'IK SNAP HET NIET HOOR, SHIT!'. Na 20 minuten kon hij de camera eindelijk vinden. We wensten elkaar nieuwjaar en namen snel weer afscheid omdat het ondertussen 23:50 was... Na het skypen gingen we met zijn allen de champagnefles halen en bij het raam in onze kamer zitten. vanuit daar kan je namelijk de hele skyline van het centrum van Sint Petersburg zien.. Om 00:00 omhelsden we elkaar en keken we naar het vuurwerk van de inwoners. Ook mooi vuurwerk hoor. Na een kwartiertje gingen we naar buiten en liepen we door het centrum. Er was heel veel politie en er waren ook veel dronken Russen. We kregen 2 stokjes voor die sterretjes en liepen over de bruggen. Iedereen was heel blij en er waren overal lichtjes in de bomen opgehangen. Zelfs de bruggen zelf waren versierd. Veel mensen hadden ook pakjes aan en liepen zingend met een fles Vodka in de hand rond. We zagen een keer een politieagent die een man hard aanpakte. Nergens voor nodig vond ik, die man liep gewoon met een leuk pakje rond en dat was het. Er was een heel groot podium met echt grote optredens, maar daarvoor moest je eerst door een poortje en gecheckt worden en de hele mikmak. Waarschijnlijk om nog een aanslag te voorkomen. Maar ik had nog steeds geen zin in zo lang in de rij staan en dus maakten we een linksomkeerd naar huis terug. Onderweg kwamen we nog mensen tegen die van die Chinese lampionnen verkochten. We kochten er 2. Ik vind die ballonnen altijd zo leuk in de lucht, alsof ze naar een heel andere wereld zullen vliegen. Om ongeveer 01:30 waren we thuis. Ronald en Franja gingen nog door naar andere vrienden. Later vertelden ze dat ze pas om 09:00 terugkwamen... En wij? Wij gingen alleen maar slapen.

1. Daniel:
    1 januari 2014
    Toch bijzonder om het nieuwjaar te vieren in St Petersburg. Kun je nog steeds geen foto's maken? en...wat de sukkel die de camera connectie niet kon vinden, WAS IK HET NIET!!! het was een van de dronken grappen maker. Dikke zoen