Dag 8

30 december 2013 - Sint-Petersburg, Rusland

Temperatuur: 2 graden

Weer: Droog (yessssss)

Stemming: Ik pas me niet aan deze tijdzone

Best vroeg wakker voor ons doen: 12:30. Sonja en ik gingen meteen als een stel verslaafden 'Under the Dome' verder kijken. We zijn al bij aflevering 12. Franja en Ronald waren al lang wakker dus na 20 minuten kijken moesten we door naar de ontbijttafel. We ontbeten met pannekoeken en yoghurt en trokken weer de tent aan. Eenmaal buiten gingen we voor het eerst direct oversteken zonder om te lopen voor stoplichten. Een heel goede ontwikkeling. We gingen weer reizen met die rotbus en stapten 3 haltes eerder uit omdat de bus te vol en te heet was. Onderweg naar de kerk kwamen we heel veel soldaten tegen, omdat er gisteren een aanslag vlak bij Moskou gepleegd is. Ik vind de Russische soldaten altijd extreem macho. Zo met hun kostuum, hun blik en hun manier van marcheren. Alsof ze de hele wereld onder controle hebben, die kleine Russische soldaatjes. Ze moesten eens weten.. Wat nieuw voor me was, is dat Sint Petersburg net als in Amsterdam een hele grachtengordel heeft. Wisten jullie dat? Het schijnt dat een of andere Russische tsaar een keer in Amsterdam op bezoek is geweest en ze zo mooi vond, dat hij ze heeft overgenomen. Maar zoals alles hier in Rusland, zijn deze grachten een maatje groter en breder. Na een tijdje lopen kwamen we eindelijk bij de kerk aan. Die kerk zag eruit als zo'n typisch Russisch gebouw met kleuren en mooie koepels. Van binnen zag het er waarschijnlijk nog mooier uit! Er was alleen een probleempje. De prijs voor volwassenen was 250 Roebel, wat zo'n 5.50 euro is. Sonja en ik kostten 1 euro per persoon. maar de toegang was dan 14 euro bij elkaar. Alleen maar om die kerk binnen te komen. Vind ik best wel duur. We beslootten dat Sonja en ik samen de kerk in zouden gaan en dat Ronald en Franja buiten zouden wachten. Alleen moest je je ID bij je hebben om te laten zien dat je onder de 18 was. Ik had hem bij me, maar Sonja dus niet. En die vrouw achter de kassa vond kennelijk dat Sonja 18+ leek (ben ik absoluut niet mee eens) en ze mocht dus niet met een jongerenprijs naar binnen. Toen besloten we dus dat ik alleen naar binnen zou gaan met de camera van Ronald. Bij de ingang begon een vrouw tegen me in het Russisch te praten. Ik glimlachte maar wat en liep gauw door. Ik moet zeggen dat dit de mooiste kerk is waar ik ooit ben geweest. Alles, van de grond tot aan het plafond, was bedekt met mozaiek. Het waren allemaal afbeeldingen uit de bijbel die te zien waren. Waanzinnig mooi. Er waren ook heeeeeel veel toeristen. Ik schoof overal tussendoor en maakte heel wat foto's. Na een half uur ging ik weer naar buiten en kwam Franja tegen. We liepen door naar het cafe waar Ronald en Sonja waren. Ik nam een kop thee en een soort van havermoutkoek die best lekker was. Na de pauze in het cafe liepen we dwars door Sint Petersburg heen naar een bepaald punt waar we een vriendin van Franja zouden ontmoeten. Deze wandeling ging door het marktgedeelte van de stad dus het stonk en het was er modderig. Ik vond het niet echt fijn. We kwamen aan op het ontmoetingspunt en begroetten de vriendin van Franja, Vera. Zij was ook al zo'n aardige vrouw. We liepen door naar een restaurant waar we gingen eten. Als voorgerecht namen Sonja en ik allebei noodlesoep en als hoofdgerecht een soort van pastazakjes met vlees erin die ongeveer zo groot waren als 1/3 van je vuist. Na 2 van zulke dingen kreeg ik echt niets meer naar binnen. Sonja bestelde nog 'Hot Chocolade' maar dat was dus niet wat we dachten dat het was. Dit is letterlijk hete vloeibare chocolade en na een paar slokjes hadden we er ook echt genoeg van. Rare jongens die Russen. Na het eten liepen we naar de metro, namen afscheid van Vera en gingen naar huis. Nu eenmaal thuis gaan Sonja en ik fijn weer verslaafde spelen en nog een paar afleveringen van 'Under the Dome' kijken... Welterusten!