Dag 2

24 december 2013 - Vyborg, Rusland

Temperatuur: 4 graden Celsius

Weer: Windstil en droog

Stemming: Moe, maar voldaan.

Vannacht hadden mijn hersenen bedacht dat ze geen zin hadden in slaap, dus ging ik maar in de keuken zitten lezen en naar buiten kijken. Ik kwam Franja nog een keer tegen rond 03:30, die was verkouden en ging thee zetten. Ik vond het wel gezellig daar midden in de nacht zonder mensen om me heen. Om 04:45 ging ik mijn matrasje weer in. De volgende dag was ik om 12:30 wakker. We gingen eerst ontbijt halen , wat dus weer een mooi tochtje door de kou was. Zo'n winkeltje is dus heel gezellig met nog mensen die alles voor je achter de balie moeten pakken. Nadat we eten hadden gekocht gingen we weer terug naar de flat om te ontbijten. Het ontbijt is ook weer iets dat niet gaat zoals in NL met z'n allen gezellig aan de keukentafel. Hier was het met zijn vieren gezellig op elkaar gepropt in de keuken van 1,5x1,5 met een mini-opklaptafeltje en een paar stoelen. Heeeeeeeeeel knus, vooral met uitzicht op de gebouwen en het kleine speeltuintje aan de overkant wat me aan Chernobyl deed denken. Na het ontbijt schoten we in de bergschoenen en gingen we naar buiten. De man van Julia stond buiten op ons te wachten en leed ons naar hun huis. Vandaag zouden we namelijk gaan wandelen... Joepie :) Vanuit het huis van Julia en haar familie liepen we met zijn allen naar het bos. En dit is dus geen bosje zoals de oerhollandse veluwe, nee, dit is een echt oerbos met beren en wolven (no joke) en zonder duidelijke paden met bordjes. Hier was het over rotsen klauteren en onder takken door kruipen. Gelukkig hadden we de Russen bij ons! Het was echt een ongelooflijk mooi bos! Nog puur, zonder afval. Wat cool is, is dat het hele bos ook aan een heel groot meer grensde dat bevroren was. En wat het nog leuker maakte, was dat er een zwerfhond met ons meeliep. De hele tocht lang. Ze was heel lief en in principe leed ze ons door de kortste paden heen zonder ook maar een stap verkeerd te zetten. Het enige wat ze wel deed was dat ze over het ijs kon lopen en wij duidelijk niet. Dit was echt het type hond dat ik zelf ook zou willen hebben. Trots, slim, trouw en mooi. We hadden nauwelijks wat bij ons, alleen water. De wandeling duurde in totaal 2,5 uur en het was toch flink donker geworden toen we het bos uit liepen en terug gingen naar het huis. Daar thuis kregen we wat te eten en vieren we Kerstavond. Dit was een van de zeldzame keren dat ik wandelen leuk vond. Ik hoop dat ik op kerstavond beter kan slapen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Wim van Vlaardingen:
    24 december 2013
    Je reisverslag geeft een mooi beeld van winters Rusland buiten de grote steden. De foto's zijn professioneel mooi.
    Binnen Europa, maar toch zo heel anders.
    Fijne Kerstdagen!
    Toedeloe, Opa
  2. Renee:
    24 december 2013
    Hoi daar jullie!

Top de foto's, wij kunnen een beetje meegenieten. Vooral de foto van de kop van de hond is mooi. Wij zijn vandaag met Cintia naar Nemo geweest. Ze heeft in het laboratorium een test gedaan. Daniel is aan het koken. Wordt vast lekker, konijn en zalm. Een fijne kerstavond voor jullie allemaal!

groetjes, Renee
  3. Daniel:
    25 december 2013
    mooie verslag van een journaliste in hel land van de soviet. Dikke zoen en gaat zo door.