Dag 5

Lokatie: Hermitage, Sint Petersburg

Weer: Regen

Temperatuur: 1 graden

Stemming: Cultuur opgezogen

Vandaag zijn we naar de Hermitage van Sint Petersburg geweest en het is serieus het mooiste en grootste museum waar ik ooit ben geweest. Om 13:00 stonden we voor de zij-ingang van de Hermitage. Franja en Ronald hadden viavia weten te regelen dat we als gasten van een kennis naar binnen konden (gratis). We brachten onze jassen naar de personeelsgarderobe en Franja leed ons van de ene na de andere zaal. Ze kende dit museum echt op haar duimpje. We begonnen bij een zaal die over de Egyptenaren ging. Er waren sarcofagen, mummies en gebruiksvoorwerpen. Echt heel cool. Daarna gingen we verschillende zalen met vooral schilderijen in. Er zaten ontzettend bekende schilderijen van onder anderen da Vinci, Rembrandt, Vermeer en van Gogh. Echt heel bijzonder! Je had heel kleine minischilderijen en enorme schilderijen van 5 meter lang en 3 meter hoog, schilderijen vol met kleur en schilderijen die zwart-wit waren, schilderijen die uit bijna niks bestonden en schilderijen die enorm gedetailleerd waren. Niet alleen de kunst zelf, maar ook het gebouw zelf was supermooi. Het was vroeger een paleis geweest en dat was te zien. Overal enorm hoge en rijk versierde plafonds met goud, schilderijen en edelstenen.. Marmer, Lapis Lazulli, Jade etc. het was er allemaal. Ik denk dat het gebouw zelf al een kunstwerk is. We kwamen ook nog een bruidspaar tegen die een fotoshoot in het museum deed. Zo mooi is het gebouw. We hebben na 5 uur nog wat gegeten daar en zijn toen doorgegaan naar huis. Op de wandeling naar huis kwamen we nog 2 bruiden tegen die op een bepaald plein aan het water ook nog fotoshoots deed. Veel bruidsfoto's dus vandaag! Ik vond het museum echt fantastisch. Het is enorm groot. Misschien wel groter dan het Louvre... Er zijn zeker 30 zalen en de ene zaal is nog specialer dan de andere.. Franja zei nog dat de waarde van de Hermitage niet in geld is uit te drukken.. Franja en Ronald zijn nu naar vrienden en wij blijven hier lekker luieren. Ik heb trouwens een probleem met de SD-Kaart van mijn camera. Dat ding kan 8 Gb aan, maar beweert al na 450 foto's (1.4 GB) dat hij vol zit. En als ik dan ga checken, zijn alleen de foto's van Rusland er nog.. Waar is de overige 6.5 Gb aan oude foto's die volgens de SD-Kaart erop staan gebleven? Voor de rest gaat het goed hier en is het heel gezellig.!

1. Wim van Vlaardingen:
    28 december 2013
    Dichtbij en veraf. Het rood/witte tapijtje bij mij op de slaapkamer is in huisvlijt in de Kaukasus geweven. De patronen ervan zullen je na je bezoek aan het Museum voor Volkenkunde mogelijk bekend voorkomen.
    Het lijkt er werkelijk op, dat je nu een liefhebster van museum bezoek geworden bent! Bravo.
    Het is verstandig van jullie om ook rust en ontspanning een plaats te geven.
    Toedeloe, Opa
  2. Daniel:
    31 december 2013
    Nou we hebben "brood op de plank", als je straks terug bent naar A'dam met het bezoeken van alle die musea's hier, hi, hi
  3. Fransje:
    31 december 2013
    Ik zal je nooit meer cultuurbarbaar noemen!!