Dag 6

28 december 2013 - Sint-Petersburg, Rusland

Jeetje, we kunnen ook echt helemaal niks van dan vroeg opstaan! Vandaag werden we pas om 14:00 wakker... We sliepen ook weer lekker op tijd als gewoonlijk.. We ontbeten snel even wat en gingen toen met Franja en Ronald naar buiten. We zouden een fort gaan bezoeken. Op straat kwamen we weer langs het plein waar bruiden foto's van zichzelf laten maken. We liepen een trap af naar beneden en kwamen zo op het strand aan de oever van de rivier die hier door Sint Petersburg loopt. De Neva. Op het strand gingen Sonja en ik foto's van elkaar maken en we waren niet de enige. We zagen behoorlijk wat jonge meiden zoals wij die (zonder jas!) foto's aan het maken waren. Die taaie Russinnen toch. Na een behoorlijk lang stuk over het strand kwamen we aan bij een belangrijk fort. Eigenlijk bestond het gewoon uit een grote vesting met een binnenplaats en niet meer dan dat. Er was wel een grote kerk waar bijna alle Tsaren van Rusland met hun families begraven lagen. Zo ook de laatste tsaar, Nicholaas de tweede. Hij was vermoord tijdens de Russische revolutie. Best zielig. De kerk verder was waanzinnig mooi met gouden sculpturen en heel bijzondere versieringen van de muren, deuren en het plafond. Alles was gebaad in goud en azuurblauw van de Lapis Lazulli. Het plafond was ook versierd met schilderijen van de Tsarenfamilies. Verderop in de kerk had je borden met informatie over de tsaren. Ook zat er een heel groot stamboom tussen. Er zijn echt heel veel tsaren geweest. Wat wel een interessant weetje is, is dat er in de tijd van de tsaren 4 vrouwelijke heersers zijn geweest. Ze hebben net zo veel en misschien meer gedaan dan de mannen omdat ze meer aandacht aan het volk zelf besteedden. Lang leve het Feminisme! Er waren ook een paar van die typische souvenirwinkeltjes met honderden matrouschka's en van die typische Russische eieren. Ze verkochten ook nog eens van die typisch Russische mutsen in neonkleuren! Kun je het je al voorstellen dat je met een neongele Russische muts over straat loopt? Ik was bezig alles te fotograferen, toen een chagrijnige man zei dat dat niet mocht.

Na het fort zijn we weer naar huis gegaan en meteen konden Sonja en ik weer vertrekken omdat Larissa gezellig met ons wou gaan shoppen. Superlief natuurlijk. We zitten wel in het centrum, maar niet echt in het winkelgedeelte, dus eerst moesten we met de metro. Eerst moesten we oversteken en dat moet je dus rennend doen omdat je maar 15 seconden hebt en  niet alle auto's stoppen. Zels Larissa trok een sprintje! Toen kwamen we bij het metrostation aan. En nou, die metro zelf is echt al een hele belevenis! Ten eerste zit de metro veel dieper dan de gewone Amsterdamse metro, dus is de roltrap ook veeeeeeel langer. Ik denk wel 300 meter. Als je dus afdaalt naar beneden kijk je helemaal de diepte in. Ik denk dat mijn moeder het niet zou durfen.. Als je eenmaal beneden bent stap je de metro in (die komen dus eens in de twee minuten, ik wijs naar jullie, GVB!) en vertrek je. De metro's zijn dus ook anders dan in NL. Hier staan de stoelen niet in rijen achter elkaar, maar tegen de wanden van de metro aan. Je kan dus de hele metro doorkijken, wat heel grappig is. Nadat we de metro uitgestapt waren en weer 300 meter naar boven gingen met de roltrap, kwamen we bij het grote winkelcentrum aan. Hier zijn de winkels dus niet in een straat, zoals bij de Kalverstraat bijvoorbeeld, nee, hier is alles in een gebouw, zodat iedereen zijn/haar tent uit kan trekken en lekker ontspannen kan shoppen. Er zijn een paar bekende winkels, zoals de Zara en de H&M, maar ook heel onbekende winkels waar wij hier nooit van gehoord hebben. De mode hier is ook anders. In NL focust men vaak op shortjes, hemdjes en jurkjes, maar hier besteedt men veel meer aandacht aan truien, laarzen, jassen en mutsen. Dat is ook veel harder nodig hier. Ik vind het best leuke kleding. Larissa kocht voor ons een broek, hemdje, vestje, jurk en een ketting. Echt waanzinnig lief! Ze is zo aardig dat ik er soms verlegen van raak. Na het kleren kopen gingen we ook nog boodschappen doen en een overdekte markt bezoeken. Zoiets als een bazaar. Ik vind dat altijd heel leuk omdat je alle geuren kan ruiken en er ook echt een bepaald sfeertje hangt die me wel bevalt. Geladen met boodschappen en kleding gingen we terug de metro in. Onderweg kwamen we ook nog een dronken man tegen die helemaal passed out op de vloer lag met een clubje mensen er omheen. Kennelijk zijn die Russen toch niet compleet immuun voor vodka! We gingen weer 300 meter naar beneden, de metro in, 300 meter naar boven en terug naar huis. Thuis hebben we gewoon wat geluierd en onze work out gedaan. Sonja en ik zijn namelijk tot de beslissing gekomen dat we een six-pack bij onszelf willen trainen... Het gaat lukken! *vuist zwaait in de lucht* Geen idee wat we morgen gaan doen. Waarschijnlijk weer tot 14:00 slapen. Ronald en Franja zijn bij mensen op bezoek gegaan en die drinken nu waarschijnlijk heeeeeeel veel supergezond water.. We hebben ook nog met mijn moeder geskypt, wat heel gezellig is.

1. Renee:
    29 december 2013
    Mooi verhaal!
  2. Wim van Vlaardingen:
    29 december 2013
    Het is prima om ook jullie rust te nemen. Anders neem je tegen het eind van de vakantie niets meer op.
    Voor Larissa zou het, denk ik, veel betekenen als je één of meer foto's zou ( laten) maken van haar samen met jou en Sonja. Om deze haar dan later-in afdruk ( tussen karton! )-over de Post vanuit Nederland toe te sturen.
    Groetjes aan Sonja.
    Toedeloe, Opa
  3. Daniel:
    31 december 2013
    Ik had je graag willen zien met een "neonachtigele Russiche Muts "op je hoofd, had zeker hier veel succes gehad...
  4. Angelique *schrijver*:
    31 december 2013
    Nou pap, maak je borst maar nat misschien krijg je wel een heeeeeel leuk cadeautje..
  5. Fransje:
    31 december 2013
    Volgens mij zijn Sonja en jij op de cavia-tour, 's-nachts wakker en overdag slapen! Maar jullie hebben het duidelijk erg gezellig met z'n tweeën en dat is veel waard. Gelukkig heb je de camera weten te overtuigen dat ie z'n werk moet doen.
    Groetjes, Fransje